Snefoged

Snevejr Onsild stationsby marts 1931

SNEFOGED

Nr. Onsild havde deres egen snefoged men Sdr. Onsild havde følgende veje fra kirkebyen til Veggedal, Præstemarkvej til sogneskellet
til Ulstrup, fra Ulstrup til Kongsvad og fra Onsild til Kongsvad men den første der skulle ryddes for sne var amtsvejen der begynder ved amtsgrænsen syd for stationsbyen og til ca. ½ km. før vi kommer til Randersvejen, en strækning på ca. 5 km. og den skulle ryddes i to spor og ved Bentshøj var der nogle gange 2 meter sne. Der stod vi i to hold, det første hold tog så 125 cm og det nederste hold tog resten, på kommunevejene blev der ryddet et spor men var der en lang drive blev der lavet et vigespor hvor man holdt ind så den modkørende kunne passere. På et tidspunkt, jeg kan ikke huske hvornår der blev opfundet noget de kaldte sneskærme det var nogle tynde lægter der var bundet sammen med ståltråd lægterne var ca. en meter høje de blev så sat 10 til 15 meter inde på marken på de steder hvor vejen var mest udsat for snedriver men nu opstod der et problem for landmændene når der nu lå en drive 100 m. lang eller mere over 1 m. høj og 20 m. bred hvis der så nogle gange havde været frostvejr så kunne sneen ikke smelte til de skulle begynde på forårsarbejdet men så var der en klog mand der fandt på at spænde 2 heste for en kraftig harve og køre med den gennem driverne så sol og vind kunne komme ned i sneen så den hurtig kunne smelte.
Snefoged og sognefoged er jo for mange år siden forsvundet ud af billedet

På vejen til Hobro 1943

 

 

Ved Onsild Stadionsby 1931

Tromlefører var Ingeman Gøttrup (Cristensen) Sparrehusene. Kommunen købte en brugt tromle da de begyndte at bruge skærver på kommunevejene først blev skærverne lagt og over dem blev der lagt et tynd lag sand og derefter tromlet.

Skatteopkræver var Poul Thomsen Nr Onsild da vi kom til Onsild han gik rundt og opkrævede skat hver kvartal, han har jo nok fået betaling for hver sted han skulle opkræve skat.

Gotfred Hinrup var maskinsynsmand i Sdr. og Nr. Onsild i ca. 25 år hvor der var ca. 125 landbrug der havde el-motor – petroliumsmotor – og nogle enkelte vindmotor til at trække deres tærskeværk – kværn – hakkelse – roeskærer eller andre ting der kunne løbe rundt. Jeg skulle påse at remskiver – aksler og andre ting var forsvarlig afdækket, hver ejendom havde sin egen bog hvor jeg skulle notere om det var i orden var der fejl skulle det noteres og vedkommende skulle få det bragt i orden.